Greedy kids, posh parents
Vandaag nog ergens gelezen, maar ik ben de precieze bron kwijt. Volgens een recente studie zijn de jongeren anno 2005 hopeloos materialistisch ingesteld. Het enige wat hen nog interesseert, zijn de nieuwste GSM’s, chatten op het Internet, de duurste iPod van Apple, hersenloze reality-shows op TV, gaming, keihard uitgaan, paffen, weed smoren en cocktails zuipen. Een goed boek lezen, dat is er allang niet meer bij. Sport en jeugdbeweging zijn voor poofs. En respect voor hun hardwerkende ouders, ho maar ! Op de schoolbanken liggen ze languit te dagdromen van een rustige maar vetbetaalde baan, een fonkelende BMW voor de deur, een knoert van een villa, een fraai aangelegde tuin met zwembad en exotische reizen.
Ik begin zowaar te vermoeden dat die studie door Michel Verschueren werd besteld. En ik krijg stilaan het héén-en-wéér van die marktstudies die ze ons vrijwel dagelijks naar de kanis slingeren en waarin om het even wat wordt beweerd. En waarmee om het even wat kan worden bewezen. Als het maar sensationeel en dramatisch klinkt, dan is het doel bereikt (lees: press coverage). Naar genuanceerde artikels over de jeugdproblematiek moet je al wat langer zoeken, maar ze bestáán ! Zij het in de marge.
Het is overigens nogal lui en gemakkelijk om onze jeugd hang naar materialisme aan te wrijven. Het straatbeeld, TV-programma’s, reclameadvertenties, kranten en tijdschriften… ze ademen slechts één imperatief uit: consumeer ! Weekend-Knack, de glossy bijlage van het gelijknamige weekblad, mag in dat opzicht een voortrekkersrol worden toegedicht. Het magazine staat bol van advertenties voor luxeproducten die weinigen zich kunnen permitteren. Voorts: zwaar gesponsorde reisverslagen (deze week: Athene en Kreta, met dank aan Pegase), culinaire ontdekkingsreisjes langs elitaire eethuizen, beroezende beschrijvingen van prijzige charmehotelletjes, testverslagen van snelle bolides en blitse modereportages in Kenya of Cuba. En wie hoopt Weekend-Knack met dat alles te bereiken ? Dertigers, veertigers en vijftigers, met een vetbetaalde baan, een fonkelende BMW voor de deur, een knoert van een villa, een fraai aangelegde tuin met zwembad en tuk op exotische reizen.
Dat die poenige dertigers, veertigers en vijftigers van Weekend-Knack er wel een héél duur en uiteindelijk wereldvreemd wereldbeeld op na houden, bleek deze week uit een artikel met als titel: “Goed geluimd en licht gepakt.” En met als ondertitel: “De echte reiziger vertrekt met een open mind en streeft naar de ideale bagage van een draaglijke lichtheid.” Zie onderstaande scan. Zelden een artikel met een zo hoog parvenugehalte gelezen. In de koffer: een Sony TCM-80 V voice recorder, een Flybook mini Notebook, een Sony Cybershot digitale camera, een Ericsson T29s GSM, een iPod Shuffle, een Zwitsers mes met memory stick en… een lichtgewicht slip. Ik weet niet wat een lichtgewicht slip moet voorstellen. Een string ? Hoe dan ook: ongetwijfeld duur en waarschijnlijk van Calvin Klein. Ruwe prijsschatting van de kofferinhoud die de “echte reiziger” met zich meezeult: 4.400 euro. Koffer niet inbegrepen (Samsonsite: 400 euro).
Een goede raad, van mijnentwege, voor de “echte reiziger”: toch maar niet aan materialistische kinderen beginnen. Voor je het weet, moet je op woensdag naar de Aldi voor een laaggeprijsde MP3-speler…
Ik begin zowaar te vermoeden dat die studie door Michel Verschueren werd besteld. En ik krijg stilaan het héén-en-wéér van die marktstudies die ze ons vrijwel dagelijks naar de kanis slingeren en waarin om het even wat wordt beweerd. En waarmee om het even wat kan worden bewezen. Als het maar sensationeel en dramatisch klinkt, dan is het doel bereikt (lees: press coverage). Naar genuanceerde artikels over de jeugdproblematiek moet je al wat langer zoeken, maar ze bestáán ! Zij het in de marge.
Het is overigens nogal lui en gemakkelijk om onze jeugd hang naar materialisme aan te wrijven. Het straatbeeld, TV-programma’s, reclameadvertenties, kranten en tijdschriften… ze ademen slechts één imperatief uit: consumeer ! Weekend-Knack, de glossy bijlage van het gelijknamige weekblad, mag in dat opzicht een voortrekkersrol worden toegedicht. Het magazine staat bol van advertenties voor luxeproducten die weinigen zich kunnen permitteren. Voorts: zwaar gesponsorde reisverslagen (deze week: Athene en Kreta, met dank aan Pegase), culinaire ontdekkingsreisjes langs elitaire eethuizen, beroezende beschrijvingen van prijzige charmehotelletjes, testverslagen van snelle bolides en blitse modereportages in Kenya of Cuba. En wie hoopt Weekend-Knack met dat alles te bereiken ? Dertigers, veertigers en vijftigers, met een vetbetaalde baan, een fonkelende BMW voor de deur, een knoert van een villa, een fraai aangelegde tuin met zwembad en tuk op exotische reizen.
Dat die poenige dertigers, veertigers en vijftigers van Weekend-Knack er wel een héél duur en uiteindelijk wereldvreemd wereldbeeld op na houden, bleek deze week uit een artikel met als titel: “Goed geluimd en licht gepakt.” En met als ondertitel: “De echte reiziger vertrekt met een open mind en streeft naar de ideale bagage van een draaglijke lichtheid.” Zie onderstaande scan. Zelden een artikel met een zo hoog parvenugehalte gelezen. In de koffer: een Sony TCM-80 V voice recorder, een Flybook mini Notebook, een Sony Cybershot digitale camera, een Ericsson T29s GSM, een iPod Shuffle, een Zwitsers mes met memory stick en… een lichtgewicht slip. Ik weet niet wat een lichtgewicht slip moet voorstellen. Een string ? Hoe dan ook: ongetwijfeld duur en waarschijnlijk van Calvin Klein. Ruwe prijsschatting van de kofferinhoud die de “echte reiziger” met zich meezeult: 4.400 euro. Koffer niet inbegrepen (Samsonsite: 400 euro).
Een goede raad, van mijnentwege, voor de “echte reiziger”: toch maar niet aan materialistische kinderen beginnen. Voor je het weet, moet je op woensdag naar de Aldi voor een laaggeprijsde MP3-speler…
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage