donderdag, juni 02, 2005

Zure maatjes uit Holland

Wilfried Martens, onze beminnelijke maar ietwat verbitterde oud-premier die ik op tweede kerstdag van vorig jaar (tsunami-dag !) op dronkemanstaal in een kustrestaurant betrapte en die me één dag later bijna van het fietspad maaide, was vanochtend weer nuchter en bij de pinken.

Ik voorspel een krachtig neen in Nederland. Wat kan je anders verwachten van een land waar ze Pim Fortuyn vóór Willem de Zwijger als grootste Nederlander uitverkiezen ?”

In de Nederlandse Volkskrant hadden ze dan weer stiekem op een “neetje” en misschien wel op een “jaatje” gehoopt. Genoeg reden voor Wim De Bie om zijn pen te scherpen.

Het werd gewoon hartstikke neen. Balkenende, geslagen hond van dienst, weet de Nederlandse afwijzing van het grondwettelijk verdrag aan een gebrekkige communicatie over Europa. “Daar moet dringend aan gewerkt”, besloot hij nog maar eens op dat onovertroffen pedante toontje van hem.

En of er daar werk aan de winkel is ! Gisteren op TV enkele straatinterviews in Nederland gezien, en ik ben nog altijd niet bijgekomen van de onzin die me daaruit toewoei. Duidelijk is wel dat Europa héél ver van vele Nederlandse bedjes staat. En zeker het ultraliberale Europa dat sommige bewindslui voor ogen staat en waarvan ik ook geen pap lust. Maar toch zou ik, en met mij vele Belgen, ja hebben gestemd.

Nu, ik neem onze Nederlandse vrienden niets kwalijk, hoor. Ze kunnen het amper helpen, want ze zijn ziek. Een diagnose die eerder en elders al werd gesteld. Lees even mee:

Hoog tijd om onze grenzen met Nederland hermetisch af te sluiten ! Prikkeldraad en Friese ruiters van Cadzand tot Maastricht ! Alle militaire verloven intrekken ! Scherpschutters op alle daken ! Al onze F-16’s achter die wolk boven Doel parkeren !

De diagnose staat immers definitief vast: de Hollanders hebben met z’n allen zo’n ongelooflijke dreun van de poldermolen gekregen dat ze er nog jaren van zullen suizebollen. Dat, gecombineerd met een overdosis Nederwiet en een krat Heineken achter de kiezen, maakt van onze bovenste beste buurman plots een gevaarlijk mens
”.

Het vervolg van de diagnose, die al van november 2004 dateert, kunt u hier lezen.