dinsdag, december 06, 2005

Vlaamse Troep Machine

Kent u de cloacamachine van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye ? Een installatie van 10 meter lang die de menselijke spijsvertering simuleert. Met inbegrip van de ultieme fase: stront. U mag er uw neus voor ophalen, maar het ding heet wel kunst. Kouwe kak met een hogere dimensie, die tot in de Verenigde Staten bewondering afdwingt. Voor een ander fotootje, hier klikken.

Wie ook kouwe kak serveert, is Jan Segers, programmadirecteur bij de Vlaamse commerciële zender VTM. In een eerdere post (“Om ter ranzigst”, 29 augustus 2005) had ik hem al eens opgevoerd naar aanleiding van zijn voornemen om desnoods een spermadonorshow op Vlaanderen los te laten, kwestie van die schrale kijkcijfers wat op te krikken. We zijn intussen drie maanden later, en waarmee heeft de VTM ons in die periode zoal verblijd ? Met plompe en oubollige series van eigen makelij, docusoaps rond simpele zielen die het in vroeger tijden hooguit tot dorpsidioot zouden schoppen, en een overdosis aan platvloerse reality TV die me onwillekeurig doet terugdenken aan dat schitterende album van Kamagurka uit 1980: het boeiende leven der sukkels. Vulgaire uitlachtelevisie, iets beters kan ik niet onmiddellijk bedenken.

In De Morgen van gisteren liet Jan Segers zich wederom op boude uitspraken betrappen die hem helemaal ontmaskeren als benepen burgermannetje, cultuurhater pur sang en poujadist sans pareil. Blijkt dat Jan Segers het absoluut niet begrepen heeft op VTM-medewerkers die stiekem naar Studio Brussel luisteren of Jan Fabre weten te appreciëren. “Jan en Mia van Café De Sportvriend zijn minstens zo interessant als het intellectuele discours en de hogere cultuur”. Waarmee hij impliciet toegeeft dat er ook zoiets moet bestaan als een niet-intellectueel discours (toogpraat) en lagere cultuur (onderbroekenlol). Die uiteraard moeten worden uitgedragen door de VTM, de Vlaamse Troep Machine. Wel, hij mag zijn troep houden of, voor mijn part, daar steken waar de zon nooit schijnt. Niet dat het enig verschil zal uitmaken: de VTM wordt hier al jarenlang straal genegeerd door mezelf en al mijn huisgenoten, en die kunnen tellen als doelgroepen ! Rest de vraag: waar maak ik me eigenlijk toch zo druk om ? Ik weet het niet meer. Het was iets futiels. By the way, kent u de cloacamachine van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye ?

1 reacties:

Blogger Matador Mati zei...

Helaas, Albert, geen Mati in de aanbieding. Om van Matador nog te zwijgen.

Groetjes, Mati

december 07, 2005 11:29 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage